Essentie van Lean

Lean gaat over meer doen van wat er toe doet, door te stoppen met dingen die er niet toe doen.
Wat er toe doet is dat wat de klant van waarde acht. Dat verbeter-acties leiden tot kostenbesparingen is vaak het geval. Maar bovenal is de actie het weglaten van zaken die geen toegevoegde waarde hebben.  Dit weglaten is prettig want het maakt het proces simpeler en eleganter voor iedereen die een rol heeft in het proces.Lean gaat vooral over waarnemen en denken in aansluiting met de werkelijkheid. In de economische werkelijkheid betekent dit dat er aandacht moet zijn voor een aantal basiszaken:
  1. Waarde: Bij Lean gaan we uit van waarde voor mensen/klanten/cliënten.
  2. Waardestroom: Wanneer de waarde bekend is, nagaan hoe het proces er uit ziet en vastleggen.
  3. Flow: We nemen als streven dat het proces geen wachttijden en verspillingen meer heeft.
  4. Pull: We nemen als streven dat het proces pas actief wordt als er een echt mens is met een echte vraag
  5. Streven naar Perfectie: Ontwikkeling van een organisatie oftewel vorige vier stappen permanent onderhouden.